fredag 16. desember 2011

Når gavene blir mange...

I dag har jeg mitt faste innlegg i Signert-spalten i Adresseavisen. Her filosoferer jeg litt over gave-flommen som både vi og barna våre blir "utsatt" for.
Mange av oss lever i en materiell velstand her i Norge, og under de fleste juletrær er det så fullt at de er vanskelig å komme rundt det for å gå rundt juletreet før gavene pakkes opp...

http://www.adressa.no/meninger/article1743751.ece

Jeg tenker litt høyt omkring alle tingene vi omgir oss med, og alle butikkene som selger nettopp det; TING! Bare tenk over det; de siste årene har det poppet opp butikker i bygd og by som selger TING og TANG, og vi handler som det står etter.
jeg er ikke noe bedre selv, og kommer stadig hjem med handleposer fulle av ting jeg egentlig ikke trenger, sammen med noe det så klart er greit og nyttig å ha.

Det er ikke rart at barn blir vante med å få ting hele tiden heller, og det skal ofte stadig mer til for å overraske dem eller glede dem.

Mens resten av Europa holder pusten, for å se hva som skjer med Euroen og økonomien deres, så koser vi her oppe i "Annerledesland" oss med stadig økende velstand. Baksiden av medaljen her også er at de sosiale ulikhetene blir stadig større, så det er ikke alle som nyter like godt av oljemilliardene...

Misforstå meg rett; jeg unner alle å ha det godt, og kose seg med gaver og ting. Det gjør jeg og mine også, når Juleaften kommer.
Men vi tar vel ikke skade av å filosofere over dette, noen av oss..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar