fredag 6. januar 2012

Hva slags juleutkasterperson er du da...?

I dag er det 13. dag jul! 6 januar er en stor dag i mange land, med feiring av de Hellige tre konger som kom  til Jesusbarnet.
Her i landet er det mange som kaster ut jula akkurat i dag. Langs veiene er det mange ribbete juletrær utenfor mange hus, julestjerner og pynt er tatt ned, og det er hverdag igjen.

Jeg for min del har vokst opp med å holde liv i jula helt til 20. dag jul, og jeg må innrømme at jeg holder litt på den ennå jeg, altså...!
Jeg syns det er så koselig med lys i vinduene, litt engler, nisser og duker rundt omkring, og det blir gjerne tent litt ekstra talglys når man kommer hjem fra jobb.
Men det beste er å ta ned litt pynt pø om pø, for da blir det ikke så tomt og snaut...;-)

Da jeg var barn hadde vi alltid furu-juletre, og da slapp vi jo at det rydde, og så ut som en ribbet høne når det var litt uti januar. Nå er det edelgran som gjelder, og den er også nokså utholdende, så faktisk er treet fint den dag i dag det!

Jeg kjenner folk som priser seg lykkelige over å hive ut jula så fort det bikker over nyttårsaften. Hva er det som haster slik da? Det høres innimellom ut som om "1.nyttårsdag-folka" er veldig lettet over at jula endelig er over og at de omtrent kan puste igjen.
Ja ja, det er bra vi er forskjellige, og lov er det; det er jo ingen lov på dette, så da gjør vi som vi vil og ønsker, heldigvis.

Jeg forstår at jeg og andre "20.dagsfolk" er vel trege og nostalgiske jule-mennesker, men så lenge de fleste andre hjemme hos oss er enige, så fortsetter vi slik i år også.
God jul...;-)


1 kommentar:

  1. Måtte ta farvel med juletreet i går.Drysset som bare det, selv om det var en edelgran.Blir litt trist i vinduene uten alle stjerner, snøkuler og gudene vet hva vi har :)
    men nå skal jeg bestille meg annen vindusbelysning som kan henge der inntil den store hvite papirstjernen skal opp igjen 1.desember.
    Herlig å pynte til jul, men litt godt å få alt det røde ut igjen også.Men å kaste ut alt 1 nyttårsdag det forstår jeg ikke helt.
    men noen pynter jo i november så da støver det vel ned.Jeg er vant med å pynte lille juleaften.

    SvarSlett