torsdag 19. januar 2012

Yoga for barn...

I dag skal 8-åringen min ha yoga på SFO. "YOGA??" tenkte jeg da jeg så det første gangen på ukeplanen.
Etterpå har jeg sett at de tilbyr yogaklasser for barn på danseskolen der hun går også, så dette er tydeligvis blitt en trend.
Det sto om yoga for barn på Forskning.no sine sider i høst også. Som det står der så er det helt sikkert mye positivt å hente ved at barn og unge lærer seg avspenningsteknikker de også.

http://www.forskning.no/artikler/2011/oktober/301239

I en travel hverdag, der barn er "PÅ" fra de våkner om morgenen til de sovner om kvelden, med musikk på øret, lyd, bilder og inntrykk fra ulike skjermer hele dagen. I tillegg så har de fleste en tight timeplan uka lang, helt fra de er førskolebarn.
Det nye informasjonssamfunnet, der både små og store skal være tilgjengelig hele døgnet rundt, og ta stilling til hendelser, konflikter og inntrykk fra både nærmiljøet og verden rundt, så er det kanskje nødvendig at man finner arenaer der også barn kan slappe av og koble helt ut.
Da er yoga et fint alternativ, og en flott måte å lære seg litt om kropp, pust og avslapning på.

Men det er kanskje litt tankevekkende også, at vi er nødt til å sende ungene våre på kurs der se får rom og mulighet til å slappe av i hverdagen...?
Det blir en ny greie de må kjøres på kanskje, og putte inn i timeplanen. Det er på en måte et lite varsel om at vi har lagt opp vårt levesett på en helt feil måte hvis man må legge inn massasje og yoga i skolen?
Men, bevaremegvel, jeg syns det er kjempeflott i og for seg, og jeg er veldig glad for at ungen min skal lære seg litt yoga. Det er noe mange av oss kunne hatt godt av å lære, for det tror jeg er sunt og helsebringende.

Men det gir iallefall meg litt å tenke på, at dette er en økende trend...;-)


3 kommentarer:

  1. D beste ville kanskje vært å revurdert kvalitetsreformen??
    Helt klart en trend som er kommer/kommer for å bli!
    Avspenning er alfa omega synes jeg!!
    Det psykiske og fysiske går hånd i hånd, også for våre små som er "tili på`n og sent til sengs" :)
    mvh yoga trenende 5 barn mams som er overlykkelig glad for å bo på landet! :)

    SvarSlett
  2. Åh, yoga er herlig! Måtte dessverre gi opp da jeg fikk bekkenløsning, og sliter fortsatt med bekkensmerter. En vakker dag skal jeg begynne igjen! Husker vi stadig hadde folk som sovna i yogatimene ;)

    SvarSlett
  3. Tror yoga er kjempefint for både store og små, og det er viktig å sette av litt tid i en travel hverdag til avspenning, om det er yoga, meditasjon eller bare å sette seg med bena opp i en god sofa og lese en bok:-)

    SvarSlett