tirsdag 28. februar 2012

USA-"land of Freedom" ?...

En ferietur til landet "Over there" er en behagelig opplevelse for store og små, men gir også tanker og filosoferinger...

USA liker sitt image om at de er verdens liberale land, der du har alle muligheter, og all slags frihet, bare du forvalter den selv, og med eget ansvar.



I dette enorme landet er "Enhver er sin egen lykke smed" et begrep som passer godt, og det er veldig deilig å leve i USA for den som har evnene, økonomien og guts til å utnytte ressursene en evt har fått utstyrt.

For dem som ikke er så fordelaktig utstyrt, så kan det være et strev, og veldig mange har en strevsom hverdag, der det å komme inn til behandling på et sykehus kan være en utopisk tanke.

Men så er det jo et herlig land også da! Jeg har selv bodd i USA ett år, og besøkt landet mange ganger, og jeg må innrømme at jeg elsker å være der, iallefall i perioder.
"Everything is BIG", og det meste er veldig tilrettelagt, smooth, og ypperlig for en turist fra nøkterne og forblåste Norge.
Bilene er store, veiene er store, matporsjonene er store, og det meste er lagt tilrette for at et opphold "Over there" skal være så behagelig og knirkefritt som mulig. Til og med køer er amerikanerene eksperter på å få til å bli litt morsomme og føles korte. På steder som Disney World eller Universal, så har de klart å lagt køene slik at de ser kortere ut enn de er, og kanskje lagt inn litt musikk, bilder eller annet som får deg til å tenke på noe annet enn at det er skikkelig kjedelig å stå i kø.

Men apropos køer; for å komme inn i dette forgjettede landet, så må man belage seg på å stå i kø ja! her voktes grensen, dvs immigation på flyplassen nøye, og før man får ta flyet til USA så scannes man innerst til ytterst, så verken sideflesk eller evt bomber blir oversett...
Og jeg har faktisk ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte vise fingeren på veien inn i USA, og heller ikke etter at jeg kom inn i landet. Til og med inn til barnevennlige "Magic Kingdom" i Disney World måtte vi frem med pekefingeren på en scanner, alle som var over 10 år, så de skulle være sikre på å ha oversikt på oss i tilfelle vi fant på noe tull inne i fornøyelsesparken. Jeg kan forsåvidt forstå at Disney-parkene kan være potensielt yndete terrormål, med sin erke-amerikanske happy profil.
Men jeg fant det etterhvert nokså klamt å måtte gi fra meg fingeravtrykket mitt på hvert et sted jeg skulle inn på såkalt "amusement", i tillegg til ved ankomst, og følte etterhvert at myndighetene hadde full oversikt over hvor jeg og familien min befant oss, til enhver tid.
Det er kanskje prisen for den "freedom-en" som Bush og co turet frem med...? Det får en litt flau smak, og koster litt dyrt.



Det verste er vel at det kanskje ikke hjelper heller, for vil man finne på noe krøll så gjør man det. Se bare alle gælningene som løper rundt med pistoler og geværer. Men akkurat dét er visst en menneskerett i mange stater i USA...

Sikkerhetsaspektet står også sterkt i Statene. Det er ikke måte på hvordan de sikrer seg i alle bauger og kanter, trolig for å unngå å bli anmeldt og få enorme erstatningskrav etter seg. Bare etter tur på en berg- og dalbane, så er det ikke måte på hvor mange ganger en får høre "Mind your step" når en skal gå ut av vogna, eller det er skilter over alt om det kan være glatt, at små barn kan få ting i halsen, osv. Man får ting inn med teskje, og til slutt føler en seg nesten som en barnehageunge...!
Slik blir det vel når det er råe advokater som fører an, og man kan få klekkelig betalt i erstatning etter å ha puttet katten sin i mikrobølgeovnen, fordi det ikke sto på bruksanvisningen at det ikke gikk an...


USA er herlig, jeg syns faktisk det, selv om det er litt blandet forhold jeg har til denne smeltedigelen av et land. Mange amerikanere er jo så utrolig kunnskapsløse om verden rundt seg, og det virker ikke som de syns det er så nøye heller, for de har så mye, og så nok med seg selv.

På mange måter så er de nokså konservative og gammeldagse også. Bare ta debatter de har om prevensjon, abort og homoseksualitet! En del av disse debattene hørte hjemme hos oss (de fleste av oss iallefall) for tiår siden, men vekker oppsikt og forargelse i USA den dag i dag.
Det er rørende med den oppmerksomhet som bildet av den hjemvendte Afghanistan-soldaten har fått, se nedenfor:
http://abcnews.go.com/blogs/politics/2012/02/homecoming-photo-of-gay-marine-kissing-boyfriend-goes-viral/



Mange tror de kan så mye om USA og har full oversikt over hvordan dette landet er. Det er liksom et land som alle har et forhold til, gjennom Hollywood, filmer, TV-serier og alt annet vi pepres med fra Amerika.
Men USA er så mye mer, og jeg er helt uenig med dem som sier at det er "kjedelig" å dra til USA, og mye mer eksotisk alle andre steder. USA har så mye å by på, hvis man letter på det overfladiske lokket.

Og så er det rett og slett herlig og behagelig å være turist med stor T der, hvis man bare er "Happy go Lucky":-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar