lørdag 21. april 2012

På dopingkontroll...


I dag har jeg for første gang vært med på dopingkontroll!
Faktisk så er dopingkontroller et nokså vanlig innslag i toppidrettsutøveres hverdag, og særlig de aller beste av dem er vante til at kontrollørene kommer uanmeldt både tidlig og sent, sommer som vinter.




Grunnen til at jeg var med i dag, er at jeg forhåpentlig vis snart kan titulere meg som idrettslege også, fordi jeg har vært på mange kurs, og jobbet med mye idrettsrelatert arbeid før jeg ble fastlege.
Så da er kravet at man er med som observatør på en kontroll, og det var da artig det, å få et lite innblikk i hvordan det foregår.

I dag var det et par toppfotballag som ble plukket ut, og noen av spillerene ble "overrumplet" av oss da de var ferdige med kampen.
Hovedpoenget er at de skal levere en urinprøve på 90ml, og det kan jo høres enkelt ut det. Men bare prøv selv, og tiss på kommando, med en person som står og følger med på nært holdt på toalettet...!
Da blir det bom stopp hos en del, og det ble det i dag også. I tillegg til at hode og kropp sier stopp i en slik setting, så er de jo også ganske dehydrert etter to omganger med springing og slit, så det kan ta sin tid.

Men det gikk omsider bra, og alle fikk "kvittert", og alt gikk i sømmellige former. Og i strenge former! For selve testingen foregår i veldig strenge rammer, slik at alle parter skal være sikre på at ingen lurer noen, og at det virkelig er riktig person som leverer riktig prøve, uten juks på noe vis.

Jeg tviler vel på at det blir noen sensasjonelle funn etter dagens dopingkontroll. Heldigvis er det lite av doping i Norge, og bra er det. Og heldigvis er det et strengt og godt opplegg rundt testing av utøvere også.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar