onsdag 6. mars 2013

Skal tidlig krøkes som god kokk skal bli...!

Det er ikke hver dag man får servert middag, og iallefall ikke av sine håpefulle!
Denne uken  hadde 11-åringen min hjemmelekse i "mat og helse", der han skulle planlegge, lage og servere middag til hele familien.

Menyvalget sto han for selv, og av flere alternativer, endte han opp med å servere pannekaker med sukker, syltetøy og bacon.
Og hvor går man for å finne en god og sikker oppskrift på pannekaker? Jo selvsagt tyr man til vår alles kjære Ingrid Espelid Hovig, og hennes "Rødrutede kokebok"!




Denne kokeboken er vel fast inventar i mangt et norsk hjem, og den slår aldri feil:-) Til tross for at kjøkkenhyllen bugner av fancy kokebøker, som etterhvert er blitt rene motemagasinene, og et "must" i ethvert møblert hjem, så ender jeg ofte opp med å bla opp i Ingrid Espelid Hovigs gode gamle kokebok, og finner alltid det jeg egentlig trenger, og leter etter. Her er det ikke noe jåleri, men man kan lære seg å lage ordentlige kjøttkaker, fastelavnsboller, oksestek og brunsaus.

Middagen ble iallefall kjempegod, og det er så artig å se hvor glade ungene er i å lage mat! Alle mine barn liker å drive på på kjøkkenet, og det er kjekt at guttene er minst like ivrige som jentene mine.
Det er flott at mat og helsefaget også satses såpass på i skolen, selv om dette vel er nokså varierende rundt omkring i landet?
Man har jo hørt skrekkhistorier om elever som hadde "husstell-timer" der læreren tegnet maten, og alt foregikk teoretisk, fordi det ikke var satt av ressurser til å kjøpe inn råvarer. Det blir for dumt, og da kunne man like gjerne latt være.
Men ungene får med seg en del lærdom om ernæring, kosthold og hygiene også, gjennom dette faget, noe som er veldig viktig, også fra et helseperspektiv.

 Jeg husker da jeg var barn, og vi hadde "husstell", eller "heimkunnskap", som det også het. Da var faktisk hele klassen i skogen om høsten,  og plukket bær, som senere på vinteren ble brukt til å lage mat i timene.





Jeg gleder meg til flere gode serveringer, for poden har fått blod på tann, og har mange spennende matprosjekter på gang. Det som er den største utfordringen i dette, er at unger ikke helt har fått med seg at en del av det å lage mat, er å rydde etterpå....;-)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar