mandag 30. desember 2013

Kobberbryllup og kjærligheten...

Som halvt danske er jeg innviet i en del jubileer og feiringer som vi trauste nordmenn ikke kjenner så godt til.
Blant disse er en bryllupsdag som heter Kobberbryllup. Den feires når man har kommet halvveis til 25 år og Sølvbryllup.

Jeg husker selv en storstilt kobberbryllupsfest hos tanten og onkelen min i Danmark i barndommen min. Da var det fest i hagen og fullt hus.

I Danmark er det vanlig å markere Kobberbryllup, og dagen starter gjerne med at naboene kommer på døra til "morgensang". Deretter er det åpent hus, med mat og en "lille" en!
Danskene lager gjerne også flotte kranser rundt inngangsdøren til "brudeparet", så det er stor stas å markere bryllupsdager.

Jeg og min kjære har hatt Kobberbryllup i julen.
For vår del så ble det en rolig feiring, og med en trønder til mann så tar ikke slike ting av, for å si det slik, selv om mitt danske jeg hintet om litt festivitas, for å feire at vi tross alt har hatt 12 1/2 flotte år sammen.
Men vi får vel vente til de 25 da;-)




Men i en tid med stadig flere samlivsbrudd, der tabloidavisene gir tvilsomme "råd" om når det er smart å skille seg, så burde man kanskje feire kjærligheten litt oftere, og markere dager som Kobberbryllup og lignende merkedager?

Så jeg tror jammen jeg skal finne frem en god flaske og kjøpe en bukett, og tenke gjennom hvor heldig jeg og vi er...:-)


1 kommentar:

  1. Herlig lesing! Å feire kjærligheten er jeg veldig for! Gratulerer med 12,5 år, og godt nytt år!

    SvarSlett